Initials tend to be associated with gilded medieval illuminated manuscripts as meaningful echoes of the texts that follow. But they can also go their own way. BC 3018 is an initial alphabet which draws on traditional typographic discipline regardless of whether it has a place and meaning in today’s digital age.

Its originally-intended use and inspiration comes from the legendary sci-fi anthology “Dangerous Visions,” edited by Harlan Ellison. The dystopias in the book gave the typeface direction, in which letters emerge from printed links of intertwined anatomical drawings, technical features, astral objects or galactic bodies. Visions of a dark future have taken shape in tiny abstract stories with elements of irrationality, arbitrariness and malicious stubbornness playing out in every letter. The only direct reference, the letter “O,” looking out like a god over the entire character set, symbolizes the “AM” supercomputer which takes over the world in Ellison’s famous story “I Have No Mouth, and I Must Scream.”

The sources of these originally sober and innocuous scientific drawings come from a wide variety of books, from “Anatomy for Assistant Medical Staff and Health and Social Workers,” to the “Ritual for the Evocation unto Visible Appearance of the Great Spirit Taphthartharath,” and its thematic inconsistency reflects the complexity of those skeptical visions.

This pseudo-typographic cumulation of shapes under the influence of science fiction topics gave rise to a typeface whose use is a journey into the unknown. Its disparate shapes with bones, embryos or planetary rings deviating from the baseline arise in resignation to the original purpose of its solitary usage.

The creation of this initial alphabet began as a semester project in 2013 in the Studio of Typography at the UMPRUM Academy in Prague. The typeface’s name is a leap into the future, a celebration of the 1000th anniversary of its release and at the same time a play on words on the name of the type foundry referring to a negative year, possibly to an alternate history.

BC 3018 contains a complete diacritic set in four variants, in addition to the full versal set, numbers, punctuation, currency and other symbols. With the complexity of its thousand-point pixel character, the alphabet is on the edge of what is technically possible for fonts and on the edge of possibilities for initial typefaces.

Iniciály bývají většinou spojeny se zlatými iluminacemi středověkých rukopisů jako významové ozvěny předznamenaného textu. Mohou se však také vydat svou vlastní cestou. BC 3018 je iniciálová abeceda, která navazuje na tradiční typografickou disciplínu, bez ohledu na to, zda má v současné digitální době místo a smysl.

Jejím původně zamýšleným použitím a inspirací byla legendární sci-fi antologie „Nebezpečné vize“, kterou sestavil Harlan Ellison. Dystopie v ní obsažené udaly směr písma, v němž se litery vynořují z tištěnými spoji prolezlých anatomických kreseb, technických rysů, astrálních objektů či galaktických těles. Vidiny černé budoucnosti zde nabraly obrysy v drobných abstraktních příbězích s prvky iracionality, svévole a zlomyslné umíněnosti odehrávajících se v každé liteře. Jediný přímý odkaz, litera „O“ shlížející jako bůh na celou znakovou sadu, symbolizuje superpočítač „AM“, který převzal vládu nad světem ve slavné Ellisonově povídce „Nemám ústa a musím křičet“.

Zdroje těchto původně střízlivých a neškodných vědeckých nákresů pocházejí z knih nejrůznějšího zaměření od „Anatomie pro pomocný lékařský personál a zdravotně-sociální pracovnice“ po „Rituál pro evokaci velkého ducha Taftartarata, aby se viditelně zjevil“ a jejich tematická nesourodost reflektuje spletitost oněch skeptických vizí.

Toto pseudo-typografické kumulování tvarů pod vlivem sci-fi tématiky dalo za vznik písmu, jehož užití je výpravou do neznáma. Při rezignaci na původní účel solitérního užití vyvstanou jeho nesourodé tvary s kostmi, embryi či planetárními prstenci vybočujícími z účaří.

Tvorba iniciálové abecedy započala už jako semestrální práce v roce 2013 v ateliéru Tvorby písma a typografie na pražské UMPRUM. Název písma je skokem do budoucnosti, oslavou tisíciletého výročí jeho vydání a zároveň slovní hříčkou se zkratkou písmolijny odkazující do záporného letopočtu, možná do alternativní historie.

BC 3018 obsahuje vedle kompletní verzálkové sady, čísel, interpunkce a měnových i jiných symbolů také kompletní diakritiku ve čtyřech variantách. Abeceda je svou komplikovaností pixelového charakteru tisícibodových znaků na hranici technických možností fontu a za hranicí představ o iniciálovém písmu.

staticky-2
monitor-5
abeceda2
oko
dia
rentgen
galaxie-2
next
ecko-1
another2

Number of glyphs: 181
OpenType features: Stylistic sets (ss01—ss04)
Release date: 2018

bc3018_1-1
bc3018_2-1
bc3018_3-1
bc3018_4-1
bc3018_5-1
bc3018_7-1
bc3018_8-1
bc3018_9-1
bc3018_10-1
bc3018_11-1
bc3018_12-1
bc3018_13-1
bc3018_14-1
bc3018_15-1
bc3018_16-1
bc3018_18-1
bc3018_19-1
bc3018_20-1
bc3018_21-1
bc3018_22-1
bc3018_23-1
bc3018_24-1
bc3018_25-1
bc3018_26-1
bc3018_27-1
bc3018_28-1
bc3018_29-1
bc3018_30-1
bc3018_34-1
bc3018_32-1
bc3018_33-1
bc3018_35-1
bc3018_31-1
bc3018_36-1
bc3018_37-1
bc3018_38-1
bc3018_39-1
bc3018_40-1
bc3018_41-1
bc3018_42-1
bc3018_43-1
bc3018_44-1
bc3018_45-1
bc3018_46-1
bc3018_47-1
bc3018_48-1
bc3018_49-1
bc3018_50-1